HOE ZIT DAT? | Verleidingen weerstaan

In de rubriek ‘HOE ZIT DAT?‘ ga ik dieper in op vragen die je vaak tegenkomt en waar het hele internet mee vol staat. Vaak is deze informatie geschreven uit eigen ervaring of komt deze informatie uit niet hele betrouwbare bronnen. Omdat ik voor mijn studie eindeloos wetenschappelijke artikelen lees, lijkt het me leuk om daarvan ook wat met jullie te delen! In deze rubriek koppel ik wetenschap aan vragen die ik mijzelf geregeld stel. Al deze informatie en bevindingen komen uit wetenschappelijke artikelen. Ben je benieuwd naar wat ik vandaag bespreek? Lees dan snel verder! En laat vooral achter in de comments waar jij antwoord op wil? 

mood42day - verleidingen weerstaan

Verleidingen weerstaan

Verleidingen weerstaan… De ene dag kan je zo goed afblijven van al het ongezonde eten en de andere dag is het hopeloos en kan je alleen maar aan Tony’s, M&M’s en chips denken (en het vervolgens ook allemaal in je mond stoppen).  Heel vervelend vind ik zelf. Ongezond eten moet zeker kunnen en kan heel lekker zijn, maar als ik in een week 4 stukken taart naar binnen werk voel ik me daar toch niet zo lekker bij. Hoe komt het dat je de ene dag beter verleidingen kan weerstaan en de andere dag niet? En vooral, wat kun je er aan doen om zo goed mogelijk verleidingen leren te weerstaan?

Wat blijkt uit de theorie

Ergens is het gewoon niet eerlijk en kunnen we er zelf niet zoveel aan doen. Er is namelijk een onderzoek gedaan door Baumeister et al. (1998) waarbij ze mensen blootstelden aan een bord met radijsjes en aan een bord met koekjes. Mensen mochten maar van een bord maar iets eten. Daarna moesten deze mensen een puzzel gaan maken die niet oplosbaar was. Er werd dan gekeken naar hoe lang mensen probeerde te  puzzel op te lossen. Wat bleek! Mensen die gekozen hadden voor de radijs gaven de puzzel veel sneller op dan de mensen die het koekje hadden gegeten. Dit komt omdat verleidingen weerstaan energie kost en de capaciteit om verleidingen te weerstaan is eindig (dit heet ook wel: ‘self-control’). Op een gegeven moment lukt het je dus gewoon niet meer (Muraven, 2000). Dan is je self-control ‘op’.

Dit klinkt nu allemaal heel negatief, maar er is zeker hoop! Er is ook onderzoek gedaan naar hoe je beter verleidingen kunt weerstaan!

Wat kun je doen om beter verleidingen te leren weerstaan?

  1. Glucose! Uit onderzoek is gebleken dat verleidingen weerstaan (self-control) een redelijke dosis glucose vereist. Als ze mensen glucose gaven, dan konden mensen beter verleidingen weerstaan (vergroten van self-control) (Gailliot et al. 2007). Dit betekend natuurlijk niet dat je kilo’s suiker moet gaan eten, maar als je bijvoorbeeld helemaal geen suikers eet wordt het op den duur steeds lastiger om verleidingen te weerstaan. Je kan dan dus prima bijvoorbeeld fruit eten om zo je self-control weer een beetje te boosten!
  2. Ga iets leuks doen! Daarnaast is gebleken dat als je iets leuks gaat doen op tijdstip 1, je dan later op tijdstip 2 je capaciteit tot het weerstaan van verleidingen groter wordt (Tice et al., 2007) Ga dus leuke dingen doen en je self-control zal toenemen!
  3. Vriendschap! Vriendschap zorgt ervoor dat jij meer self-control hebt, dus beter verleidingen kan weerstaan (Trampe, De Vries, Fennis, and Vohs 2014)
  4. Trainen! Daarnaast is self-control net als een spier die getraind kan worden. Je kan jezelf dus trainen om verleidingen beter te leren weerstaan. Als je jezelf traint om verleidingen te weerstaan, dan kun je over de tijd heen makkelijker verleidingen weerstaan (Muraven et al., 1999)
  5. Verander je omgeving! Ook je omgeving veranderen helpt. Het is gebleken dat als je groter servies hebt, dat je dan onbewust ook meer eet (Wansink & Van Ittersum, 2003). Dus verander je omgeving! Koop bijvoorbeeld kleinere borden en glazen en dan kun je daarna gedachteloos consumeren, want je zal onbewust altijd minder eten en drinken dat je uit grote glazen en borden doet!

Dit waren de 5 tips die de wetenschap je mee geeft om beter verleidingen te kunnen weerstaan! Ik hoop dat je er wat aan hebt! Ik snap heel goed dat je nu denkt: Ik snap heel goed wat hier staat, maar het 2e is het DOEN… Klopt, helemaal waar! Ik denk dat we hier allemaal moeite mee hebben, maar nu weet je in ieder geval wat meer over het weerstaan van verleidingen en dat alles is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Ik hoop dat je het leuk vond om te lezen! Als je meer vragen hebt, die je op basis van wetenschappelijke artikelen een antwoord op wil? Laat het me dan vooral weten!

Referenties

Baumeister, R.F., Bratslavsky, E., Muraven, M, & Tice, D.M. (1998). Ego depletion: is the active self a limited resource? Journal Of Personality And Social Psychology74(5), 1252-65.

Gailliot, M., & Baumeister, R. (2007). The Physiology of Willpower: Linking Blood Glucose to Self-Control. Personality And Social Psychology Review11(4), 303-327.

Muraven, M., & Baumeister, R.F. (2000), Psychological Bulletin, 126 (2), 247-259

Muraven, M., Baumeister, R.F., & Tice, D.M. (1999). Longitudinal improvement of self-regulation through practice: building self-control strength through repeated exercise. The Journal Of Social Psychology139(4), 446-57.

Trampe, D.,  De Vries, E.L.E., Fennis, B., & Vohs, K.D. (2014). Consumed with Consumption: the Impact of Friendship on Consumer Self-control. University of Groningen, The Netherlands.

Wansink, B., & Van Ittersum, K. (2003). Bottoms up! The influence of elongation on pouring and consumption volume. Journal of Consumer Research30(3), 455-463.

Follow & like mood42day

One Comment Add yours

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *