HOE ZIT DAT? | Boost je geluk

In de rubriek ‘HOE ZIT DAT?‘ ga ik dieper in op vragen die je vaak tegenkomt en waar het hele internet mee vol staat. Vaak is deze informatie geschreven uit eigen ervaring of komt deze informatie uit niet hele betrouwbare bronnen. Omdat ik voor mijn studie eindeloos wetenschappelijke artikelen lees, lijkt het me leuk om daarvan ook wat met jullie te delen! In deze rubriek koppel ik wetenschap aan vragen die ik mijzelf geregeld stel. Al deze informatie en bevindingen komen uit wetenschappelijke artikelen. Ben je benieuwd naar wat ik vandaag bespreek? Lees dan snel verder! En laat vooral achter in de comments waar jij antwoord op wil? 

mood42day - boost je geluk

Boost je GELUK

Boost je geluk… Geluk is een onderwerp dat tegenwoordig vaak aan bod komt. We willen allemaal zo gelukkig mogelijk zijn, we willen ons elke seconde van de dag het liefste gelukkig voelen en er wordt vooral aangedrongen op het feit dat je de dingen moet doen die jou gelukkig maken. Maar wat maakt jou nou eigenlijk echt gelukkig? En hoe kan je jezelf gelukkiger maken?  Kan je jezelf eigenlijk wel gelukkig maken?
Vandaag bespreek ik de basis van hoe het zit met geluk en wat je kan doen om je geluk in het algemeen te boosten! Volgende keer vertel ik je meer over wat voor een vakantie je het beste kan boeken, wanneer je dan moet boeken en hoe je toch dat vakantie geluk een beetje vast kan houden! Maar dat is iets voor de volgende keer! Nu eerst meer over hoe het zit met geluk en hoe je in het algemeen jezelf (en daarmee ook anderen) gelukkiger kan maken!

Hoe het zit met geluk

Om te kijken hoe het zit met geluk en de invloed die wij zelf uit kunnen oefenen om onszelf gelukkiger te maken, kunnen we geluk bekijken als iets dat door 3 factoren ontstaat (Lyubomomirsky et al. 2005).
De eerste factor is genetisch bepaalt en dit is 50% van ons geluk. Heel jammer, maar aan deze 50% kun je vrij weinig doen. Je bent dus voor 50% meer gelukkig (optimistisch) of minder gelukkig (pessimistisch) geboren. Dat is jammer… Maar! Er is nog 50% over!
De tweede factor gaat om omstandigheden en dit bepaald 10% van je geluk. Stel je wint de loterij of er gebeurt iets ergs. Dan heeft dit op lange termijn maar 10% effect op je geluk. Dit komt doordat mensen zich steeds aanpassen, maar hier kom ik later nog op terug.
De derde, de laatste en daarmee ook de belangrijkste is activiteit & toepassen. Dit is 40% van je geluk en hier heb je dus zelf invloed op! Je kan deze factor beïnvloeden door bepaalde activiteiten te doen, sociale relaties onderhouden of om naar doelen te streven die je jezelf hebt gesteld.

Dit is de basis van hoe het zit met jou geluk! Dus om jezelf gelukkiger te maken zou je dus vooral op de laatste factor moeten focussen. Dit omdat je hier dus zelf de meeste invloed op hebt en deze factor je op lange termijn het meest gelukkig laat voelen (Lyubomomirsky et al. 2005).

Hedonic treadmill

Om nog even terug te komen op het feit dat omstandigheden (zoals het winnen van de loterij) op lange termijn maar weinig impact hebben op je geluksgevoel. Mensen passen zich constant aan. Dit is dan ook de reden dat  rijke mensen niet gelukkiger zijn dan arme mensen. Dit wordt ook wel de Easterlin paradox genoemd. Daarom word je van meer en duurdere spullen kopen niet perse gelukkiger wordt. Je komt dan namelijk terecht in de hedonic treadmill (Eysenck, 1990). Kort gezegd koop je een product, pas je je aan aan het feit dat je dat product hebt en wil je vervolgens meer om jezelf weer gelukkiger te maken. Je kan dus door het kopen van spullen voor jezelf nooit een hoger geluksniveau bereiken. Misschien even op korte termijn, maar niet op lange termijn. Dit omdat je je dus constant aanpast aan de situatie waar je in zit. Mensen die de loterij winnen zijn als ze winnen even heel blij en gelukkig, maar op lange termijn is dit verschil heel minimaal (10%).
Maar wat kan je dan WEL doen om je geluk te boosten?

Wat te doen om je geluk te boosten?

Er zijn een aantal dingen die je kan doen om je geluk te boosten.

  1. Gelukkig zijn leid tot meer vriendelijkheid. Als je gelukkig bent help je meer mensen in je omgeving en dit boost tegelijkertijd ook weer je self-control om beter verleidingen te kunnen weerstaan (Tice et al., 2007). Daarnaast leid vriendelijkheid ook tot geluk, want geluk verloopt in een circulaire beweging (Aknin, Dunn & Norton, 2011).
    Dus wees aardig en vriendelijk. Daar word je uiteindelijk zelf ook gelukkiger van!
  2. Consumeer liever ervaringen dan dat je spullen koopt. Je geluksniveau zal op lange termijn hoger zijn als je ervaringen voor jezelf ‘koopt’ dan dat je dat geld aan spullen uit zou geven (TED Talk by Gilbert)
  3. Geef anderen cadeautjes en help anderen! Hier krijg je namelijk de zogenaamde ‘warm glow’ van (Andreoni, 1998). Dit is een positief gevoel dat je voelt als je andere mensen helpt. Je brein licht letterlijk op wanneer je anderen helpt of anderen iets geeft. Dus wil je je gelukkiger voelen? Help anderen en geef anderen cadeautjes!
  4. Doe aan mindfulness en oefen dit (TED Talk by Gilbert). Door mindfulness te beoefenen leren we meer te genieten van het hier en nu en zorg je dat je het ‘nu’ niet vergeet. En vooral niet vergeet gelukkig te zijn in het hier en nu.

En dit was in het kort hoe je (wetenschappelijk bewezen) je geluk kan boosten! Ik hoop dat je het leuk vond om te lezen en er wat mee kan! Laat mij vooral weten wat je er van vond en over welke onderwerpen jij graag meer zou willen weten! Dit kan ook via Instagram (@mood42day)!

Referenties

  • Aknin, L. B., Sandstrom, G. M., Dunn, E. W., & Norton, M. I. (2011). It’s the recipient that counts: Spending money on strong social ties leads to greater happiness than spending on weak social ties. PloS one6(2), e17018.
  • Eysenck (1990). Happiness: Facts and Myths. Hove, UK: Lawrence Earlbaum
  • Lyubomirsky, S., Sheldon, K. M., & Schkade, D. (2005). Pursuing happiness: The architecture of sustainable change. Review of General Psychology, 9(2), 111-131.
  • TED talk by Gilbert. Positive Psychology. Available from: http://www.ted.com/talks/dan_gilbert_researches_happiness.html
  • Tice, D. M., Baumeister, R. F., Shmueli, D., & Muraven, M. (2007). Restoring the self: Positive affect helps improve self-regulation following ego depletion. Journal of Experimental Social Psychology43(3), 379-384.
Follow & like mood42day

One Comment Add yours

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *